Cookie- och Sekretesspolicy






Gång

Gå dig smal

Gå ner 5 kilo med 7 raska promenader i veckan.

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >

Minska tempot om du framför allt tränar för att gå ner i vikt. Låter det som ljuv musik i dina öron, så läs vidare. Raska promenader har i en hel del studier visat sig vara genial träning om man vill gå ner i vikt. De ger dig möjlighet att förbränna massor av kalorier utan att du blir hungrig och du stoppar i dig dem direkt igen. Få framgångsmetoden här.

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >

Gång i vardagen

  • En promenad om dagen kan göra mycket, men ser du dessutom till att gå så många steg som möjligt i din vardag får du snabbt en halvtimmes ”gratis” extra träning om dagen.
  • Se till att alltid ha ett par promenadskor i väskan eller under skrivbordet, så att du alltid är redo att gå till mötet nere i stan eller ta en liten runda på lunchen.
  • Ställ bilen en bit bort från dit du ska. Ta till exempel alltid p-platsen som ligger längst från ingången till din arbetsplats eller affären. Den är säkert ledig!
  • Använd, så gott det går, gång som transport. Gå gärna en liten omväg när du är på väg från A till B.
  • Ta konsekvent trapporna i stället för hissen eller rulltrapporna.

Därför blir du smal av att gå

Du får det gjort:

Gång är enligt studier den allra mest effektiva viktminskningsträningen eftersom du inte lika lätt hoppar över en promenad. Medan en löprunda eller en tur till gymmet kan verka oöverkomliga stressiga och trötta dagar, så kan de flesta nästan alltid ta sig samman och gå en runda.

Du stressar ner:
Det är nästan omöjligt att gå ner i vikt om stresshormonerna pumpar runt i kroppen. De motarbetar på alla sätt en viktminskning (särskilt på magen). Om du går minst en halvtimma i frisk luft om dagen förebygger du stress.

Du förbränner kalorier:

Du förbränner cirka 300 kalorier i timmen när du går, men du stärker också din förbränning på lång sikt. Gång stärker nämligen musklerna i främst rumpa och lår och det ger dig på sikt ökad förbränning. Ju fler muskler du har i kroppen, desto fler kalorier använder din kropp för att hålla sig igång.

Din aptit hålls i schack

När du använder gång som motionsform kan du mycket lättare hushålla med de kalorier du äter efter träning.

Din hunger efter promenader

När du utövar lågintensiv träning, såsom gång, hittar kroppen en stor del av sitt bränsle i dina fettreserver. En liten minskning i dina fettreserver hotar inte kroppen nämnvärt och får inte blodsockret att falla – och därmed heller inte kroppen att sända hungersignaler till hjärnan.

Din hunger efter löpning

När du utövar högintensiv träning måste din kropp ta en stor del av sitt bränsle från sockerreserverna i muskler och blod. Det får ditt blodsocker att falla – och kroppen att skrika av hunger eftersom ett fallande blodsocker är en signal på att det håller på att bli brist på mat.

16 000 steg till en smal midja

De flesta av oss vet att vi helst ska gå 10 000 steg om dagen, och det är också tillräckligt om det bara handlar om hälsan. Studier visar dock att det behövs lite mer om du ska använda gång som regelbunden viktminskningsträning. Men kom ihåg att allt räknas. Du behöver inte gå alla dina steg som regelrätta promenader, utan kan också få några av dina steg insatta på kontot genom att sörja för att alltid vara den som går ut med soporna eller hämtar äpplen i lunchmatsalen.

Om du på allvar vill ha kontroll på dina steg kan en stegräknare vara ett bra och motiverande redskap. Studier har visat att du går mer om du har en stegräknare än om du inte har det. Men tänk dig för innan du köper en. Många modeller mäter ganska otillförlitligt. Du ska vanligtvis upp i en prisklass på 350–500 kronor innan du kan vara säker på att stegräknaren fungerar.

Från I FORM nr 2, 2009 Av Martin KreutzerDatum: 1.1.2014


I FORM

Mest lästa
Därför funkar det att gå sig smal

Därför funkar det att gå sig smal

Gå ner 5 kilo med 7 raska promenader i veckan.

Läs mer

Så går du fler steg i vardagen

Så går du fler steg i vardagen

Det är inte så svårt som det kan verka att klämma in ...

Läs mer

Hur fort ska du gå?

Hur fort ska du gå?

Din gånghastighet ska följa ditt normala promenadtempo.

Läs mer

Stavar ger dubbelt så bra motion

Stavar ger dubbelt så bra motion

Många gör det redan, men kanske är det dags för fler att ...

Läs mer

Gå långt - få programmet här

ExclusiveExclusiveGå långt - få programmet här

Gå till jobbet. Gå till affären. Gå till bion. Gå till ...

Läs mer

Nytt
Ryggsmärtor kan gås bort

Ryggsmärtor kan gås bort

Det behöver inte krävas mer än en rask promenad för att ...

Läs mer

Bli fit på 60 steg i minuten

Bli fit på 60 steg i minuten

Du kan förbränna riktigt många kalorier och förbättra ...

Läs mer här

Ditt hjärta älskar gång

Ditt hjärta älskar gång

En halvtimmes gång om dagen stärker ditt hjärta.

Läs om varför

Promenad med svettdrypande swings

ExclusiveExclusivePromenad med svettdrypande swings

Att gå är jättebra motion, speciellt om du håller tempot ...

Till träningspasset

Så går du fler steg i vardagen

Så går du fler steg i vardagen

Det är inte så svårt som det kan verka att klämma in ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Blogg-pepp

Hitta din favorit

Bli av med valken

Smarta tips

Benrevolution

Få snygga ben

Löpprogram

Från 0 till maraton